niedziela, września 06, 2020

Sierota, bestia, szpieg - Matt Killeen

Moja nowa faworytka! Bardzo się cieszę, że w ostatnim czasie udaje mi się trafiać na same niesamowicie wciągające książki, bo po długim okresie, w którym nic nie było mnie w stanie zainteresować jest to naprawdę miła odmiana, a mój głód książkowy wyrósł do ogromnych rozmiarów ☺

"Sierota, bestia, szpieg" wciągnęła mnie od pierwszych stron i do samego końca nie przestawała zadziwiać. Znacie to uczucie pustki po skończeniu naprawdę dobrej książki? Dosięgło mnie wraz z ostatnią stroną, jednak nie trwało długo, bo już 30 września czeka nas premiera 2 tomu! Już nie mogę się doczekać!


Autor: Matt Killeen
Tytuł: Sierota, bestia, szpieg
Seria: Sara Goldstein (tom 1)

Ilość stron: 448
Wydawnictwo: Media Rodzina
Kategoria: literatura młodzieżowa

Lato roku 1939. Mamy tutaj do czynienia z 15-letnią Sarą, utalentowaną gimnastyczką i Żydówką, która po tragicznej w skutkach próbie ucieczki z Niemiec zostaje skazana tylko na siebie. Dopisuje jej szczęście i natrafia na brytyjskiego szpiega, który proponuje jej pewien układ, dzięki któremu młoda Żydówka zostaje uczennicą elitarnej nazistowskiej szkoły, w której ma ważną misję do wykonania.

Muszę powiedzieć, że mimo tego, że nie przepadam za książkami, które poruszają wątek historyczny, wojenny (no może z wyjątkiem tych o Auschwitz) to tutaj jest on zaserwowany w taki sposób, że nie da się go uznać za nużący, jest wciągający, realny i momentami brutalny, ale czyż nie tak właśnie wygląda wojna? Mimo wszystko język książki nie jest ciężki, poważny, bardzo przyjemny w odbiorze i wciągający. Bardzo podoba mi się styl pisania autora, trudne tematy potrafi przedstawić w bardzo przyjemny dla czytelnika sposób, co według mnie jest ważną cechą.

Główna bohaterka, mimo że ma tylko 15 lat wydaje się być bardzo dorosła, poważna i inteligentna, dzięki czemu staje się idealną kandydatką do wypełnienia misji w środowisku nastolatek, pełnym intryg i nieczystych zagrań, walki o dominację i prób udowadniania sobie nawzajem, kto jest najlepszy. Ważnym wątkiem tam jest też wyższość rasy aryjskiej nad innymi, co dla Żydówki, która musi ukrywać swoje pochodzenie musi być wyjątkowo trudne.

Poza szkolnymi perypetiami Sary będziemy mogli też przeżyć wspólnie z nią misję, która ma na celu odwrócenie losów wojny, szkoła jest tutaj ważnym elementem, jednak to, co dzieje się później poza jej murami jest zupełnie nową odsłoną tej historii, natkniemy się na emocjonujące pościgi, poważne obrażenia, ogromną ilość gry aktorskiej, odurzanie, trudne wyzwania i potężne wybuchy. Od tego momentu akcja pędzi jak szalona i nie daje czytelnikowi chwili wytchnienia.

Oprócz Sary w książce występuje jeszcze wiele postaci, z czego większość oceniam jako znakomite i świetnie wykreowane, ale chciałabym podkreślić osobę brytyjskiego szpiega, który zaopiekował się naszą główną bohaterką. Bardzo przyjemnie mi się czytało o ich relacji, która z początku może trudna, później przerodziła się w coś na kształt nieśmiałej, jeszcze niedopracowanej więzi córka-ojciec. Mimo tego, że można by uznać go za nieprzyjemnego i trudnego w odbiorze człowieka dla Sary jest niezwykle miły i troskliwy.

Jako fanka pięknych okładek muszę wspomnieć też, że ta niezwykle pięknie mini się na złoto, co w połączeniu z czernią sprawia, że wygląda niezwykle elegancko i chętnie wykorzystałabym taki motyw np. na kalendarzu lub notesie.

Książkę oceniam bardzo pozytywnie, miło mi się czytało i mam ochotę na więcej szpiegowskich przygód Sary. Świetna młodzieżówka, jednak myślę, że zadowoli i nieco starszych czytelników. Polecam całym sercem!

2 komentarze:

  1. To dobrze, że udaje ci się trafiać na sam same dobre i wciągające książki. Ten tytuł od dawna mam na oku.


    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!
Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją i wywołują uśmiech na mojej twarzy.
Dziękuję za szczerość i ocenę mojej pracy ☺
Jeśli posiadasz własną stronę WWW, zostaw link do siebie, a na pewno cię odwiedzę. Lubię wiedzieć czym interesują się moi czytelnicy.

Zobacz również:

Copyright © Czytam, polecam... , Blogger