piątek, sierpnia 21, 2020

Gildia Magów - Trudi Canavan

Mój pierwszy audiobook za mną!
Muszę przyznać, że od zawsze byłam bardzo negatywnie nastawiona do audiobooków, ponieważ dla mnie książki służą do czytania i tylko wtedy jestem w stanie skupić się na fabule, a w momencie kiedy jej słucham, a czyta ktoś inny nie potrafię się odnaleźć i gubię się we własnych myślach, które skutecznie zagłuszają czytającą osobę.

Podobnie miałam z "Gildią Magów", początkowo musiałam słuchać parokrotnie niektórych fragmentów, cofać się do początku rozdziału i starać zmusić się do słuchania ze zrozumieniem, jednak później, kiedy okazało się, że fabuła jest całkiem ciekawa zaczęłam z utęsknieniem czekać na momenty, kiedy mogłam w spokoju i bez przeszkód założyć słuchawki, żeby móc poznać dalsze losy głównej bohaterki, którą bardzo polubiłam.

Ogółem to "Gildia Magów" należy do kategorii fantastyki, za którą nie przepadałam równie bardzo jak za audiobookami, ale również i tutaj zostałam mile zaskoczona i książka niesamowicie mnie wciągnęła, do tego stopnia, że w tym momencie pobiera mi się na telefon kolejny tom.

Jeszcze w temacie audiobookowym, a nie recenzenckim chciałabym wspomnieć, że nie spodziewałam się, jak dużą oszczędnością czasu jest słuchanie książek. Kiedy czytam potrzebuję miejsca, gdzie będę mogła wygodnie usiąść i przenieść się w książkowy świat, a w przypadku audiobooka potrzebuję tylko telefon i słuchawki. Książkę z dzisiejszego wpisu przesłuchałam prawie w całości w pracy podczas mycia podłóg, w malutkim procencie podczas jazdy na rolkach (ale tylko po bezpiecznej ścieżce rowerowej) i troszeńkę podczas powrotu z pracy, wtedy kiedy zostało mi już tylko 10 minut do końca ostatniego rozdziału. Myślę, że z papierową wersją w ręce nie dałabym rady wyszorować korytarza lub przejechać kilkunastu kilometrów na rolkach ☺ Można powiedzieć, że audiobooki pozwalają łączyć przyjemne z pożytecznym.

Jedynym ich minusem, który dotychczas zauważyłam jest brak możliwości zaznaczania sobie poszczególnych fragmentów, tak aby wspomóc się nimi podczas pisania recenzji oraz to, że nie widzę jak napisane są np. imiona poszczególnych postaci przez co boję się, że mogę mieć problem z poprawnym zapisaniem niektórych z nich.

Autor: Trudi Canavan
Tytuł: Gildia Magów
Seria: Trylogia Czarnego Maga (tom 1)

Ilość stron: 520
Wydawnictwo: Galeria Książki
Kategoria: fantasy

"Gildia Magów to pierwszy tom znakomitej trylogii fantasy, skrzącej się od magii, akcji i przygód. Co roku magowie z Imardinu gromadzą się, by oczyścić ulice z włóczęgów, uliczników i żebraków. Mistrzowie magicznych dyscyplin są przekonani, że nikt nie zdoła im się przeciwstawić, ich tarcza ochronna nie jest jednak tak nieprzenikniona jak im się wydaje. Kiedy bowiem tłum bezdomnych opuszcza miasto, młoda dziewczyna, wściekła na okrutne traktowanie jej rodziny i przyjaciół, ciska w tarczę kamieniem - wkładając w to całą swoją złość. Ku zaskoczeniu wszystkich, kamień przenika przez barierę i dosięga jednego z magów. Coś takiego jest nie do pomyślenia. Oto spełnił się najgorszy sen Gildii: w mieście przebywa nieszkolona magiczka. Trzeba ją znaleźć - i to szybko, zanim jej moc wyrwie się spod kontroli, niszcząc zarówno ją, jak i miasto." -opis od wydawcy

Opis wydawcy świetnie prezentuje nam to, czego możemy spodziewać się po książce. Spotkamy się tutaj z historią młodej dziewczyny ze slamsów, biednej, radzącej sobie na wszelkie możliwe sposoby, tak aby polepszyć życie swoje i swoich najbliższych. Na imię jej Sonea i opisałabym ją jako dobrą, odważną, waleczną i niezwykle wytrwałą osobę.
W momencie gdy Gildia stara się ją znaleźć staje przed wieloma trudnymi wyborami, musi pogodzić bezpieczeństwo swoje, bliskich oraz dobro ogółu, musi zaufać komuś, kogo nigdy wcześniej nie poprosiłaby pomoc oraz przemóc niechęć wobec osób z wyższych sfer.

Bardzo wyraźnie zaznaczone jest w książce szczególnie to ostatnie, wzajemna niechęć i wrogość wobec siebie przedstawicieli sfer wyższych, czyli społeczności Gildii, ludzi z Domów oraz tych z niższych sfer, czyli ludzi ze slamsów. Standardowo spotkamy się tutaj z zależnością taką, że lepsi i bogatsi nie zniżają się do poziomu, tych gorszych i nimi gardzą, a ci biedni żywią do nich nienawiść i chętnie uprzykrzyliby im życie. Myślę, że mimo tego, że jest to dość często spotykany wątek jest on w "Gildii Magów" bardzo ładnie zbudowany i warty uwagi.

W książce poznamy też ogromną ilość bohaterów, których imiona przechodzą ludzkie pojęcie i osobiście miałam problem z zapamiętaniem większości z nich. Jednak pomijając ten drobny szczegół możemy dopatrzeć się bardzo wielu wartościowych charakterów i osobowości o naprawdę szerokim przekroju. Każdy ma swoje wady i zalety, dobrą i złą stronę, lęki i pragnienia. Nikt nie jest przesadnie wybielony, powiedziałabym raczej, że wszyscy są bardzo ludzcy, autentyczni.

Wątki z jakimi się spotkany to nie tylko te wyżej wymienione, ale pojawi się również delikatny romansowy epizod, okrutny szantaż, walka dobra ze złem, rodzina, zaufanie i wiele innych. To bardzo bogaty tytuł i myślę, że jest wart uwagi.

Aktualnie jestem w trakcie przesłuchiwania drugiego tomu i mogę powiedzieć, że będzie się działo ;)


4 komentarze:

  1. Wile razy już czytałam i widziałam ten tom jak i serię, ale nigdy mnie do niej szczególnie nie ciągnęło. Super, że ci się podobała.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten tom był świetny, teraz słucham drugiego, ale jestem dopiero na początku ze względu na brak czasu i muszę powiedzieć, że jestem zdziwiona tym, jak bardzo się wciągnęłam w tę historię.

      Usuń
  2. Próbowałam kiedyś czytać tę książkę, ale... ugh, próbowałam dwa razy, nie przebrnęłam przez pierwszy tom. A szkoda, bo Canavan ma licznych fanów, więc byłam całkiem zachecona. Niestety ten cykl nie jest dla mnie.

    www.kulturalnameduza.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje pierwsze spotkanie z tą autorką i bardzo udane, pomimo, że tematyka zupełnie do mnie nie pasuje :)

      Usuń

Dziękuję!
Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją i wywołują uśmiech na mojej twarzy.
Dziękuję za szczerość i ocenę mojej pracy ☺
Jeśli posiadasz własną stronę WWW, zostaw link do siebie, a na pewno cię odwiedzę. Lubię wiedzieć czym interesują się moi czytelnicy.

Zobacz również:

Copyright © Czytam, polecam... , Blogger