niedziela, października 08, 2017

Studnia i wahadło - Edgar Allan Poe


Mistrz makabry po raz kolejny gości na mojej stronie. Był już "Czarny kot" <klik>, więc teraz pora na "Studnię i wahadło".

Tematyka tej noweli zupełnie odbiega od tego, co się działo w "Czarnym kocie". Tutaj mamy do czynienia z więźniem hiszpańskiej inkwizycji, który został skazany na śmierć w mękach.

Tytuł: Studnia i wahadło
Tytuł oryginału: The Pit and the Pendulum
Autor: Edgar Allan Poe
Wydawca: Fundacja Nowoczesna Polska (e-book pobrany z wolnelektury.pl)
Ilość stron: 25
Gatunek: horror

Myślę, że ta nowela idealnie spełnia swoje zadanie. Jako horror powinna wywoływać u czytelnika klimat grozy, niepokoju lub obrzydzenia i szoku. Ta akurat inicjuje to pierwsze. Podczas czytania można doświadczyć podobnych emocji, jakie odczuwa bohater.  Poe mocno skoncentrował się na zmysłach, m.in. na słuchu, co skutecznie wzbudza strach u czytelnika.

Narratorem opowiadania jest anonimowy mężczyzna, który jest winny nieznanej zbrodni i zostaje skazany na śmierć w męczarniach. Na początku przekazuje czytelnikowi, w jaki sposób próbował określić wielkość jego celi, jak uniknął śmierci i co potem postanowili zrobić z nim jego oprawcy.

Myślę, że nie warto streszczać tutaj całej fabuły, ponieważ nowela jest dość krótka i musiałabym napisać o wszystkich jej szczegółach, co mijało by się ideą tego bloga ☺


ZAJRZYJ:

20 komentarzy:

  1. Wow - horror w postaci noweli. Tego jeszcze nie widziałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa pozycja :) Może sięgnę po tę książkę :D
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj niestety propozycja nie dla mnie, ale polecę znajomym :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa pozycja, kiedyś często czytałam horrory :) Teraz niestety brak mi czasu.

    Zapraszam do siebie http://nouw.com/sylviastyle/a-brzuszek-rosnie-31592591

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie mam za wiele czasu, dlatego nowele Poe są idealne dla mnie. Krótkie i treściwe :)

      Usuń
  5. Naprawdę podziwam, że sięgasz po takich klasyków!

    Pozdrawiam,
    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawie opisane. Czekam na jeszcze więcej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!
Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją i wywołują uśmiech na mojej twarzy.
Dziękuję za szczerość i ocenę mojej pracy ☺
Jeśli posiadasz własną stronę WWW, zostaw link do siebie, a na pewno cię odwiedzę. Lubię wiedzieć czym interesują się moi czytelnicy.

Zobacz również:

Copyright © Czytam, polecam... , Blogger